Poikkeukselliset olosuhteet

Näin määritellään poikkeukselliset olosuhteet

MYÖHÄSSÄ HUONON SÄÄN TAKIA
Sepon ja hänen työkaveriensa lento Frankfurtista Helsnkiin oli myöhässä 6 tuntia johtuen tiheästä sumusta Frankfurtissa. Huono sää on poikkeuksellinen olosuhde, joka vapauttaa lentoyhtiön korvausvastuusta.
SEPOLLE EI SITEN MAKSETTU KORVAUSTA.

Lentojen myöhästymisiä ja peruutuksia koskevien korvausten säännöt voivat vaikuttaa yksinkertaisilta, mutta joissakin tapauksissa korvausta ei voi vaatia. Tämä koskee esimerkiksi tapauksia, joissa myöhästyminen johtuu poikkeuksellisista olosuhteista, joita kutsutaan myös nimellä force majeure.

Mutta mitä tarkoittaa, kun lentoyhtiö kieltäytyy korvauksenmaksusta vedoten poikkeuksellisiin olosuhteisiin, ja mitä ne ovat? Lue lisää osiosta, jossa selitämme, miksei korvausta vaatia, vaikka kysessä lento olisi peruttu tai reilusti myöhässä.


Mitkä ovat poikkeuksellisia olosuhteita?

Olet ehkä lentomatkustajana saanut kokea, että lentoyhtiö on kieltäytynyt korvaamasta lentoa, koska myöhästymisen syynä force majeure.

Käsite ”poikkeukselliset olosuhteet” kattaa ne syyt, joista lentoyhtiön ei voida katsoa olevan vastuussa, ja tämän vuoksi oikeutta korvaukseen ei ole. Tässä muutamia esimerkkejä tilanteista, jotka katsotaan poikkeuksellisiksi:


  • Huono sää
  • Luonnonkatastrofit/span>
  • Kolmannen tahon lakot (esimerkiksi lentokenttähenkilöstön lakko)
  • Poliittisesti epävakaat olot
  • Terroriuhka
  • Birdstrike (linnun törmääminen lentokoneeseen)

Milloin syytä ei voi pitää poikkeuksellisena?

Usein käy myös niin, että lentoyhtiöt kieltäytyvät korvauksesta väärin perustein. Siksi on tärkeää tietoinen syistä, jotka eivät ole poikkeuksellisia ja joissa matkustajalla on oikeus korvaukseen. Näitä ovat esimerkiksi lentokonetta koskevat tekniset viat sekä lennon kuormausta ja miehistöä koskevat ongelmat. Lue alempaa lisää esimerkkejä syistä, joita ei pidetä poikkeksellisina.


  • Tekniset viat
  • Miehistön sairastapaus
  • Lentohenkilökunnan lakko

Lentoyhtiö on kieltäytynyt korvauksesta, mutta et ole samaa mieltä - mitä tehdä?

Jos lentoyhtiö ei suostu maksamaan korvausta, mutta olet sitä mieltä, että sinulla on siihen oikeus, voit viedä tapauksen eteenpäin sopiville viranomaisille ( Lentoliikennevirastoon / Kuluttajariitalautakuntaan tai oikeuteen). Tällöin voit käyttää Peruutetutlennot.fi:n tarjoamaa palvelua välttyäksesi erinäisiltä oikeuskuluilta ja lakimiespalkkioilta. Jos valitset meidät, teemme työn puolestasi ja hinta on sama silloinkin, jos viemme tapauksen oikeuskäsittelyyn. Katamme kaikki kulut mukaan lukien lakimiehen käytön sekä oikeudenkäyntimaksut.

Me tunnemme poikkeukselliset olosuhteet ja voimme siten kertoa sinulle, onko sinulla oikeus korvaukseen. Haastamme lentoyhtiön oikeuteen, mikäli se kieltäytyy korvauksesta syistä, joita ei voida pitää poikkeusellisina.

Oletko epävarma? Katso tästä oletko oikeutettu korvaukseenr